Klamme handen, blozen, stotteren, zweetaanvallen, hartkloppingen en buikpijn. We hebben allemaal wel eens in een situatie gezeten waarbij we dit hebben mogen ervaren. Helaas hoort dit soms tot een groter probleem dan we denken. Faalangst is de angst om te falen, tekort te schieten of om aan bepaalde verwachtingen van jezelf of anderen niet te kunnen voldoen.

Door de spanning lukt het je niet meer om helder te denken tijdens hét moment dat jij moet presteren. Bijvoorbeeld bij een tentamen, een examen of bij het geven van een presentatie. Je wordt onzeker en je komt niet meer uit je woorden wanneer jij moet presteren. Door je angst om te falen kan je ook last krijgen van doemdenken. De doemscenario’s blijven maar door je hoofd spoken. Waardoor je je angst aanhoudt. Hoeveel volwassenen hier last van hebben is niet bekend.

Wel wil ik nog een onderscheid maken tussen faalangst en extreme faalangst. Ik weet niet hoe het is om extreme faalangst te hebben. Deze blog gaat over faalangst die over het algemeen voorkomt. 

Mijn eigen ervaring met faalangst

Deze momenten heb ik zelf ook ervaren. Dat ik dichtklapte en het heel warm kreeg en natuurlijk dacht dan ook dat er iets ergs zou gebeuren. Totdat ik erachter kwam dat ik dit zelf dacht. Ik bedacht dit allemaal zelf! Vet bizar dat wij dit doen. Maar dit zorgde er wel voor dat ik het direct kon herkennen en aan iets anders kon denken. Iets waar ik juist zelfvertrouwen van kreeg.

Zoals:

“Ik ben veilig.” of “Er is geen reden om bang te zijn.”

Weg is je faalangst! Is het echt zo makkelijk?

Om heel eerlijk te zijn ging het bij mij niet zo makkelijk. Als ik faalangst had dan zette ik wel altijd door. Ik heb elke keer als in me angstig voelde geoefend met gedachten waar ik zelfvertrouwen van kreeg. De faalangst ging steeds sneller weg.
Soms komt er nog wel eens een gedachte bij me op waarbij ik denk dat ik niet aan de verwachtingen van mezelf of anderen kan voldoen. En dan voel ik me heel angstig en kan ik zelfs ineens gaan stotteren. Maar ik herpak me dan direct.

Als ik dit kan dan kan jij dit ook! Wees lief voor jezelf tijdens dit proces. Het is een patroon die je op automatische piloot doet. Geef jezelf tijd.

Hoe ga jij met faalangst om?

Warme groet,
Fatima, Expert in Verbinden.