Wat is mediteren?

De meeste mensen ervaren stress en spanning in hun dagelijkse leven. Er wordt veel van ons verwacht op werk, op school, thuis van ons gezin en van onze familie en vrienden. Er is altijd haast en dat zorgt voor spanning, vermoeidheid, verdriet, ongeduld, frustratie en onbalans. Dat voelt niet fijn. Je kunt dit veranderen door te mediteren.

Ontspannen door te mediteren

  • Hoe zou het zijn als er een manier bestond waarbij je dagelijks deze spanning kon loslaten? Met mediteren kan dit! Weg met stress, spanning, slaaploosheid en andere problemen. Je krijgt juist nieuwe energie, meer innerlijke rust en meer balans. Door te mediteren krijg je meer inzicht in de werking van je geest waardoor je meer controle kunt krijgen de chaos in je hoofd. Het zal je ook helpen om jezelf te bevrijden van negatief denken en van zorgen en verdriet.

Intuïtie en meditatie

Door te mediteren verbeter je het vermogen om je te kunnen concentreren. Je leert helder te denken en je begrijpt sneller wat je leert. Mediteren versterkt je intuïtie en ontwikkelt je vermogen om constructief en creatief te denken. Het maakt je geduldiger, zorgzamer en het verhoogt je innerlijke kracht.

Ontwaken door meditatie

Meditatie is ook een methode om dichter bij jezelf te komen en te ontdekken wie je werkelijk bent. Tevens zal meditatie je helpen om spiritueel te ontwaken. De innerlijk rust en vrede die je ervaart tijdens het mediteren heeft ook invloed op de rest van de dag. Je geniet dus de hele dag na van je meditatie.

Maar hoe doe je dit dan?

 

  1. Maak het niet moeilijk voor jezelf en begin klein. Zet je timer op 3 of 5 minuten en doe dit om de dag of dagelijks.
  2. Kies een houding waarin jij je gemakkelijk voelt. Ga bijvoorbeeld zitten op stoel of lig in bed. Ik zit zelf altijd op de bank met mijn voeten omhoog en heerlijke kussens als ondersteuning. Een extra dekentje vind ik zo nu en dan ook lekker.
  3. Mediteren is niks meer of minder dan in stilte je aandacht richten op wat er in jou gebeurt en beweegt. In de begeleide meditatie zal ik je met mijn stem begeleiden zodat je dit kunt ervaren.

Misverstanden over meditatie

  1. Wanneer je mediteert, moet je je gedachten stoppen. Je gedachten kun je absoluut niet stoppen. Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig. Tijdens het mediteren observeer je je gedachten. Je erkent ze waardoor je rustiger wordt en steeds meer ruimte ervaart tussen jezelf en je gedachten.
  2. Je mag niet bewegen tijdens een meditatie. Natuurlijk mag dit wel. Let er alleen wel op dat je niet contant bezig bent met je voeten anders neerleggen of gehoor geven aan een constant kriebelende neus.
  3. Je moet minimaal een half uur stilzitten. Nope, je kan al mediteren door 1 minuut stil te zitten. Kwaliteit boven kwantiteit.
  4. Mantra’s, chakra’s en wierook zijn essentieel. Nope, ik ben dol op wierook, maar dat hoeft voor mij niet tijdens het mediteren.

Vind je meditatie nog steeds erg moeilijk en wil je dit leren wanneer dit jou het beste uitkomt? Neem dan contact met mij op om een afspraak te maken of voor meer informatie.