Wat is emotie eten ?

Herken je dat je teveel eet omdat je boos, verdrietig of moe bent? Om daarna jezelf volledig af te kraken? Deze vicieuze cirkel zorgt ervoor dat jij je steeds ellendiger voelt. Wat is emotie eten voor jou?

Het emotie eten doe jij misschien al lang. Soms is het heftiger dan andere dagen. Vaak heeft het te maken met stress, problemen of bijvoorbeeld tegenslagen. Tenminste, dat denk je.

Ergens weet je wel dat er een onderliggend probleem is. Maar dat wil je niet weten, voelen of zien. Het is veel makkelijker om veel suiker te eten zodat je dat gevoel kan verdoven. Ons lichaam zal zich bezighouden met het verwerken van de suikers en hierdoor voel je die emotie niet en hoef je er dus ook niet mee te dealen.

We doen dit omdat we zo zijn geprogrammeerd. Op tv zien we vrouwen liters ijs eten bij liefdesverdriet of wanneer ze zijn ontslagen. Wij zien al op jonge leeftijd onze ouders of anderen in onze omgeving afleiding zoeken als ze het emotioneel zwaar hebben. Het is daarom heel logisch dat zoveel mensen hier last van ondervinden. Wat is emotie eten voor jou?

____________

wat is emotie eten
wat is emotie eten

Wanneer herken je de trek of honger vanuit emotionele of lichamelijke behoefte?

Hieronder vind je manieren om emotie eten te onderscheiden van een normale behoefte aan voedsel. Zo herken je emotionele trek:

– Je hebt trek is iets heel specifieks, zoals Milka Chocolade of kaas. Je wilt dát eten en niets anders.
– De trek voelt dringend aan. Je wilt snel eten waar je zo’n zin in hebt.
– Je voelt een emotie tijdens de trek, je bent bijvoorbeeld boos, verdrietig of eenzaam.
– De trek komt plotseling op en het voelt heel sterk. Lichamelijke honger bouwt zich langzaam op en is daardoor makkelijk te herkennen.
– Je eet heel onbewust. Een reep chocolade is al op voordat je het door hebt.
– Als je vol zit stop je niet met eten.
– Je voelt je na het eten meteen schuldig of teleurgesteld.

Herken je meerdere voorbeelden, dan ben je een emotie-eter.

Waarom is het belangrijk om het emotie eten op te lossen ?

Emotie eten lost de bron van jouw probleem niet op. Want de bron is een innerlijk conflict of negatieve overtuiging. Diëten, jojo-en te veel sporten zijn pleisters die je plakt op de wonden en ze lossen het probleem zelf niet op.

Het is erg moeilijk om emotie-eten alleen aan te pakken en de markt speelt hier goed op in. Er wordt van alles verkocht waarmee je snel zou kunnen afvallen. Van zweetbanden tot aan shakes en afvalrepen. Alles lijkt een quick fix. Maar dit pakt de bron van jouw probleem niet aan. Hoeveel tijd, geld en energie heeft het emotie-eten jou inmiddels wel niet gekost?

Zelf aan de slag met emotie eten!

Probeer op het moment dat je de drang voelt om naar de suikers te grijpen bewust te zijn van je gedachten op dat moment. Dit is onwijs lastig voor veel mensen, omdat dit automatisch gaat. Het is een patroon.

Dit patroon kan je doorbreken door:
1. Heel bewust te zijn van je gedachten en emoties net voordat je iets wilt gaan eten. Schrijf deze op.
2. Nadat je deze gedachten en emoties hebt opgeschreven ga je niet eten. Maar je gaat wat anders doen, iets wat niets met eten of drinken te maken heeft.
3. De gedachte of emotie die je hebt opgeschreven zal uit je systeem moeten. Hier kan een coach je bij helpen.

wat is emotie eten

Wil jij hulp met emotie eten?

Meerdere klanten zijn je voor gegaan en samen hebben we onwijs mooie resultaten behaald.

Lees hier meer over het traject Stop emotie eten!

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacyverklaring.